
Scade drastic perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile
Firmele vor avea obligația de arhivare și păstrare a registrelor și documentelor contabile, inclusiv rapoartele fiscale de închidere zilnică, și a memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice timp de 5 ani, față de 10 ani cât stabilește legea acum, prevede un proiect legislativ susținut de partidele de guvernământ.
Legea contabilității prevede obligația de arhivare și păstrare a registrelor și documentelor justificative pe o perioadă de 10 ani, inclusiv în cazul în care se utilizează sisteme informatice de prelucrare a datelor și de stocare a acestora pe suporturi tehnice. În mod similar, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale reglementează termenul de păstrare a registrelor, rapoartelor fiscale de închidere zilnică și memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice ca fiind de 10 ani.
Inițiatorii proiectului arată că, în contrast cu aceste perioade în care operatorii economici au acumulat munți de hârtii de arhivă, Codul de procedură fiscală prevede că termenul general de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale este de 5 ani, iar organele fiscale pot efectua inspecții doar înlăuntrul acestui termen. Prin urmare, obligația de păstrare a documentelor contabile și a celor justificative pentru înregistrările efectuate în contabilitate, este propusă a fi în concordanță cu perioada în care organele fiscale și alte instituții sau autorități publice pot efectua controale ori inspecții și au dreptul să constate eventuale abateri sau nereguli.