Clarificări privind eliberarea adeverințelor de vechime

Clarificări privind eliberarea adeverințelor de vechime
Clarificări privind eliberarea adeverințelor de vechime

Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeș revine cu următoarele precizări referitoare la eliberarea adeverințelor de vechime, informații ce se regăsesc în fișa suport a campaniei aflată în derulare, la nivel național .

Astfel, în cadrul acțiunilor de informare și control, inspectorii de muncă distribuie fișa suport atât angajatorilor, cât și angajaților, cu scopul de a simplifica și accelera procesul de obținere a documentelor.

I. Angajatorul are obligația de a elibera salariaților adeverințe de vechime după cum urmează:
-În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
-Potrivit dispozițiilor art. 34 alin. 5 din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 7 alin. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
-În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice.
II. Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.

Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator.
În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:
– unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;
– inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
III. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.
Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
IV. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.
Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.
Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.
Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.
Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Totodată, Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeș oferă informații suplimentare la sediu prin intermediul ghişeelor operaţionale, de luni până joi, între orele 0800-1630; prin telefon la numărul 0248/223408, interior 121; prin e-mail la adresa itmarges@itmarges.ro, în audiențe potrivit programului afișat pe site.ul oficial www.itmarges.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Cristian Gentea, mesaj special

Cristian Gentea, mesaj special: „O prăznuim astăzi pe Sfânta Muceniță Filofteia de la Curtea de Argeș, cea care este model de viață și credință pentru tineri! La mulți ani celor care îi poartă numele!”

Citește mai mult...

Campanie de responsabilitate socială la Bălilești: ℝ𝕖𝕔𝕚𝕔𝕝ă𝕞, 𝕟𝕦 𝕒𝕣𝕦𝕟𝕔ă𝕞!♻️

ℝ𝕖𝕔𝕚𝕔𝕝ă𝕞, 𝕟𝕦 𝕒𝕣𝕦𝕟𝕔ă𝕞!♻️ 🏢𝗣𝗿𝗶𝗺ă𝗿𝗶𝗮 𝗖𝗼𝗺𝘂𝗻𝗲𝗶 𝗕ă𝗹𝗶𝗹𝗲ș𝘁𝗶 organizează, în cadrul parteneriatului încheiat cu grupul 𝐑𝐋𝐆 𝐛𝐲 𝐑𝐞𝐜𝐨𝐧𝐨𝐦𝐲🤝 o campanie de colectare gratuită a Deșeurilor de Echipamente Electrice și Electronice (DEEE) de pe raza comunei Bălilești ♻️ 🚮Campania se desfășoară în perioada 𝟎𝟗.𝟏𝟐.𝟐𝟎𝟐𝟒 – 𝟐𝟎.𝟏𝟐.𝟐𝟎𝟐𝟒. Deșeurile electrice și electronice pot fi aduse pe toată durata campaniei, de […]

Citește mai mult...

Mesaj special – Ion Mînzînă, președinte CJ și președintele PSD Argeș

Sfânta Filofteia, Sfânta noastră de la Curtea de Argeș, să vegheze cu pace asupra acestui popor și să ne aducă bucurie şi mângâiere! La mulți ani tuturor celor ce poartă numele Sfântuliței! Ion Mînzînă, președinte CJ și președintele PSD Argeș

Citește mai mult...
TRAFIC