Secţia pentru judecători a CSM arată, în motivarea deciziei de încetare a înrolării calculatoarelor de la instanţe în domeniul just.ro, că o astfel de centralizare permite, din punct de vedere tehnic, controlul, manipularea sau accesarea neautorizată a informaţiilor care circulă pe echipamentele înrolate, din afara autorităţii judecătoreşti, fără un mecanism eficient de supraveghere. Astfel, documentele în lucru sau informaţiile din dosare ar putea fi accesate, copiate, modificate fără ca persoana responsabilă de dosar să ştie.
Secţia pentru judecători a CSM a arătat, în motivarea publicată marţi, că a constatat că Ministerul Justiţiei condus de Alina Gorghiu a început un proces de înrolare a tuturor calculatoarelor din instanţele de judecată, inclusiv servere, şi a conturilor judecătorilor în domeniul just.ro. Acest proces este operaţionalizat deja în cazul laptopurilor predate instanţelor de către Ministerul Justiţiei pentru accesul la distanţă prin VPN, precum şi în cazul serverelor ECRIS, în procesul privind virtualizarea şi centralizarea aplicaţiilor specifice sistemului judiciar.
”Până la această decizie, unilaterală, de centralizare întregii infrastructuri IT din instanţe la nivelul Ministerului Justiţiei, nu a mai existat o situaţie similară care să creeze posibilitatea unui acces neîngrădit la informaţii din dosare din partea unei instituţii din afara puterii judecătoreşti”, afirmă reprezentanţii Secţiei pentru judecători.
Ei subliniază că înrolarea echipamentelor şi utilizatorilor într-un sistem centralizat gestionat din exteriorul autorităţii judecătoreşti reprezintă o vulnerabilitate în sine, accentuată de posibilitatea ca din afara sistemului judiciar să poată fi accesate computerele utilizate de personalul din cadrul instanţelor.
”O astfel de centralizare permite, din punct de vedere tehnic, controlul, manipularea sau accesarea neautorizată a informaţiilor care circulă pe echipamentele înrolate în domeniul just.ro, din afara autorităţii judecătoreşti, fără un mecanism eficient de supraveghere din partea acestei autorităţi. Documentele în lucru sau informaţiile din dosare ar putea fi accesate, copiate, modificate fără ca persoana responsabilă de dosar să ştie şi fără ca operaţiunea de citire/modificare să poată fi identificată în mod direct, la nivelul instanţei, ci doar cu concursul administratorului sistemului informatic, situat în afara autorităţii judecătoreşti”, adaugă sursa citată.
Potrivit magistraţilor, este vorba de echipamente utilizate pentru redactarea hotărârilor, iar pronunţarea acestora poate coincide cu momentul motivării, în materie civilă, în timp ce, în materie penală, regula este că pronunţarea poate avea loc doar împreună cu motivarea. ”Aceasta înseamnă că orice acces neautorizat la aceste sisteme înainte de pronunţare poate duce la încălcarea secretului deliberării. Menţinerea secretului deliberării este esenţială pentru asigurarea independenţei judecătorilor, iar compromiterea acestuia poate submina încrederea publicului în sistemul de justiţie”, explică aceştia.
De asemenea, ei atrag atenţia că într-un sistem centralizat devine neclar cine poartă responsabilitatea legală cazul unei breşe de securitate sau al unui acces neautorizat.
”Prin urmare, este imperativ ca sistemele informatice utilizate de magistraţi să fie protejate astfel încât să nu existe posibilitatea tehnică a unui acces neautorizat, din afara autorităţii judecătoreşti, şi să rămână exclusiv sub controlul compartimentelor de informatică juridică înfiinţate la nivelul instanţelor sau să se realizeze într-un mod centralizat, însă la nivelul autorităţii judecătoreşti. Asigurarea unui astfel de control este crucială pentru a garanta că deliberările judiciare rămân confidenţiale şi pentru a preveni orice influenţe externe care ar putea afecta desfăşurarea corectă şi echitabilă a actului de justiţie”, mai arată Secţia pentru judecători, în motivarea hotărârii.